آشنایی با سیستم های اندازه گیری در صنعت ریلی 
۱۳۹۰/۳/۴ آشنایی با سیستم های اندازه گیری در صنعت ریلی
  • آشنایی با سیستم های اندازه گیری در صنعت ریلی
  • پیمان دهقان
  • Dehghan@mtes.ir
  • Dehghan.mtes@gmail.com
  • در اصول حمل و نقل ریلی، ریل و چرخ دو عضو مهم و جدایی ناپذیر در سیر وسیله نقلیه ریلی محسوب می شوند، بطوریکه آسیب به هرکدام سبب تاثیر سوء بر دیگری می شود. ریل نقش نگهدارنده و چرخ نقش هدایت کننده وسیله نقلیه را دارد. چرخ و ریل در ناحیه تماسی تحت تنش های شدید مکانیکی می باشند و از این رو بیشتر از سایر اجزا دچار آسیب می شوند. آسیب های وارد شده به این دو عضو از یک سو سبب فرسودگی و کاهش عمر ریل و چرخ می شود و از طرف دیگر سبب کاهش ایمنی سیر و راحتی سفر می گردد.
  • با توجه به دلایل فوق، لزوم استفاده از سیستم های اندازه گیری برای ارزیابی نرخ سایش و ایرادهای موجود در ریل و چرخ مطرح میگردد. سیستم های اندازه گیری مرسوم در گذشته اغلب به شکل گیج های مکانیکی بوده اند که استفاده از آنها مشکل و دارای خطای زیادی بوده است.
  • اصول اندازه گیری در سیستم های جدید به دو صورت تماسی و غیر تماسی می باشد که از روش های یاد شده، روش غیرتماسی از مزایای بیشتری همچون سرعت انجام بالا و دقت زیاد برخوردار است. در سیستم اندازه گیری به روش تماسی معمولا از یک اهرم استفاده می شود، با حرکت این اهرم بر پروفیل موردنظر توسط کاربر، جابجایی های افقی و عمودی این اهرم بصورت دیجیتال در دستگاه الکترونیکی ثبت و پردازش میگردد.در این روش دقت و مهارت کاربر در بروز خطا موثر می باشد.
  • در سیستم های اندازه گیری غیر تماسی معمولا از پروپ های لیزری یا امواج التراسونیک استفاده می شود و از اصل برگشت امواج برای شناسایی پروفیل و آسیب های هندسی استفاده می شود، این روش به سبب استفاده از امواج از خطاهای اجرایی بسیار کمی برخودار است.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های اندازه گیری قابل تامین توسط شرکت خدمات مهندسی و بازرگانی مکرر، لطفا به لیت محصولات راه آهن، قسمت اندازه گیری مراجعه فرمایید .

بازگشت به مقالات

برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیک خود را در زیر وارد کنید:

صفحه اصلی | درباره ما | اخبار | محصولات | خدمات | مدیران | نیروهای متخصص | تماس با ما

کلیه حقوق برای شرکت شرکت خدمات مهندسی و بازرگانی مکرر محفوظ است.

طراحی و میزبانی: رسانه پرداز پارس