جوشکاری ریل و روشهای تست غیر مخرب به روش مافوق صوت 
۱۳۸۹/۲/۱۸ جوشکاری ریل و روشهای تست غیر مخرب به روش مافوق صوت
  • جوشکاری ریل و روشهای تست غیر مخرب به روش مافوق صوت (Nod-Destructive-Testing, Ultrasonic)
  • 18/2/1389
  • سید محمود میرهاشمی
  • کارشناس ریلی شرکت مکرر (www.mtes.ir)
  • mirhashemi@mokarrar.com
  • 0912489289
  • دستگاه های تست اولتراسونیک در خطوط ریلی راه آهن چه چیزی را تست می کنند؟
  • از روش تست اولتراسونیک به دلیل هزینه تمام شده کم و دقت و سرعت تست بالا برای تست غیر مخرب ریل ها و جوش ها استفاده می شود. باید دقت داشت، با اینکه در خطوط ریلی، نسبت طول (18، 36 متر در ایران) ریل به طول جوش (25 میلیمتر + 100 میلیمتر منطقه HAZ) بسیار بزرگ تر است، اما در عمل نسبت عیوب تشخیص داده شده در نقاط جوشکاری شده بسیار بیشتر است. یعنی عملا بیش از 80% عیوب آشکار شده در خطوط ریلی مربوط به نقاط جوشکاری هستند. عیوب ایجاد شده در ریل ها بسیار کم اتفاق می افتند زیرا کارخانه های تولید ریل دارای سیستم کنترل کیفی و ایستگاه تست اولتراسونیک پیوسته هستند و احتمال وقوع عیوب در داخل ریل بسیار کم است. یک دسته عیوب دیگری نیز عیوبی هستند که در زمان حمل و نقل و استفاده از ریل ها ممکن است ایجاد شوند که عملا با هیچ دستگاهی قابل شناسایی و قابل ردیابی نیستند. لذا باید توجه داشت که به سادگی نمی توان همه عیوب را شناسایی کرد و به سادگی نمی توان به منشاء پیدایش همه عیوب دست یافت.
  • با تفاسیر فوق به این نتیجه می رسیم که عمده عیوبی که توسط دستگاه های تست باید بررسی شوند، عیوب مربوط به جوشکاری ها می باشند. امروزه تقریبا تمامی خطوط ریلی احداث شده جوشکاری می شوند و فقط زمانی که جوشکاری ریل ها باعث بروز مشکلات ایمنی و بحران جدی (تغییرات دمایی بسیار بالا، ریسک کمانش و فرار خط، شیب و فراز های بسیار تند، طرفین دهانه پل، طرفین سوزن) گردد، از جوشکاری ریل ها صرف نظر می شود. تمایل به جوشکاری ریل ها آن چنان زیاد است که در بعضی خطوط باری (در کشور برزیل، استرالیا، سوئد)، که عمر ریل ها به دلیل بار محوری بالا (بیش از 35 تن) و سایش زیاد کمتر از یک سال است، همچنان ریل ها جوشکاری می شوند و از اتصال مکانیکی (فیش پلیت و پیچ و مهره) استفاده نمی شود.
  • جوشکاری ریلها، یکی از عملیات مهم در احداث خطوط جدید، نگهداری و تعمیرات خطوط موجود و بازسازی خطوط قدیمی محسوب می شود. روشهای جوشکاری متداول در صنعت ریلی عبارتند از جوشکاری به روش قوس الکتریک (Electric Flash Butt)، جوشکاری به روش ترمیت (Thermite) و جوشکاری به روش شیار باریک (Narrow Groove).
  • جوشکاری ریل ها در خطوط جدید الاحداث عمدتا باید توسط روش قوس الکتریک انجام شود و برای عملیات تعمیرات و تعویض بخش های صدمه دیده از جوشکاری ترمیت استفاده می شود. جوشکاری به روش شیار باریک در اکثر کشورها هنوز تایید نشده و از این روش بسیار کم استفاده می شود. جوشکاری شیار باریک در جوشکاری نقاط داخل قوسهای تند (با شعاع کمتر از 500 متر) و درزهایی که امکان دسترسی تجهیزات جوشکاری دیگر وجود ندارد مطرح می شود. در ایران بخش عمده ای از جوشکاری های خطوط جدید به روش قوس الکتریکی، بخشی از خطوط قدیمی و جوشهای ترمیمی به روش ترمیت انجام شده است. اکثر جوشکاری خطوط مترو (تهران، شیراز، اصفهان، تبریز) به صورت جوشکاری ترمیت (با روش پیش گرمایش طولانی و قالب نوع Skv) و در خط 1 مترو مشهد، جوشکاری شیار باریک انجام شده است.
  • انواع دستگاه های تست اولتراسونیک:
  • تا کنون 3 نوع وسیله تست اولتراسونیک برای تست ریل و جوش ابداع شده اند. تقریبا تمام دستگاه های موجد در بازار را می توان به سه نوع زیر طبقه بندی کرد.
  • • دستگاه نیمه اتوماتیک دستی تست اولتراسونیک
  • • خودرو دو منظوره ریلی-جاده ای تست اولتراسونیک
  • • واگن ریلی تست اولتراسونیک
  • خدمات قابل ارائه :
  • • فروش دستگاه نیمه اتوماتیک 7 کاناله اولتراسونیک ریل و جوش
  • • آموزش راه اندازی و کاربری دستگاه نیمه اتوماتیک 7 کاناله اولتراسونیک ریل و جوش
  • • فروش و آموزش کاربری خودرو ریلی – جاده ای تست اولتراسونیک ریل
  • • دستور العمل جوشکاری طبق استاندارد راه آهن استرالیا
  • • دستور العمل تست اولتراسونیک طبق استاندارد راه آهن استرالیا
  • • مشاوره جهت تعیین معیار رد و پذیرش عیوب ریل (Acceptance Criteria)
  • • مشاوره فنی-اقتصادی جهت انتخاب روش و دستگاه های تست اولتراسونیک ریل و جوش
  • • برآورد هزینه پروژه تست غیر مخرب ریل با دیگر روشهای NDT

بازگشت به مقالات

برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیک خود را در زیر وارد کنید:

صفحه اصلی | درباره ما | اخبار | محصولات | خدمات | مدیران | نیروهای متخصص | تماس با ما

کلیه حقوق برای شرکت شرکت خدمات مهندسی و بازرگانی مکرر محفوظ است.

طراحی و میزبانی: رسانه پرداز پارس